Het is maandagmorgen, de winkels zijn net open en in de Kalverstraat wordt flink geboend. Uit één van de winkels komt een jonge vrouw die een emmer sop leeggooit. Tot mijn verbazing niet alleen bij de gevel van haar winkel, maar over de volle breedte van de stoep. Beetje verbaasd loop ik over de natte straat en op hetzelfde ogenblik dringt haar strategie mijn neus binnen. Briljant!
Wat is die ondernemer slim bezig zeg! Zoete geuren van perzik en lavendel prikkelen op een aangename manier mijn neus. Logisch dat de aantrekkingskracht van de Sabon-winkel hierdoor enorm vergroot wordt. Al is het alleen maar om je te verleiden slechts een kijkje te gaan nemen daarbinnen.
Ik heb nog nooit iets gekocht bij Sabon. Jij? Vind al die blokken zeep ook een beetje zo zo. Prachtig verpakt, dat wel, maar vloeibaar in een fles is toch veel makkelijker in de douche? Eenmaal in de winkel vertel ik de verkoopster dan ook vriendelijk dat ik even rond wil kijken. In de hoge houten schappen lees ik geurige namen als Jasmijn, Kokos en Rozen. Zoveel potjes en flesjes, maar het zegt me niet zoveel eigenlijk. Toch wil ik hier nog wel even blijven, want het ruikt zo lekker en alles ziet er uit als kleine cadeautjes.
De verkoopster vraagt me of ik hun concept ken. Ik besef als ik nu ‘nee’ zeg ben ik zwaar de pineut, goede verkooptrucs zullen op mij worden losgelaten. Toch vanuit nieuwsgierigheid als ondernemer, maar ook omdat ik eerlijk wil zijn, schud ik nee. Of is het toch omdat ik val voor de verleiding?
Wat me dan overkomt vind ik 100% FIJN, ik mag alles proberen! Ik denk in 6 minuten tijd heeft ze me de zaligste producten laten voelen, ruiken en gebruiken. Een schepje scrub in mijn hand, een sopje in de wastafel alsof het mijn badwater is, een handdoekje wordt me aangereikt en nog een fijne bodylotion om het af te maken. In dat korte ogenblik voel ik me gewoon verwend. En uiteraard, dit wil ik thuis in mijn badkamer ook beleven! Nog nooit heb ik zoveel geld uitgegeven aan zeep, maar ik spreek nu uit ervaring, als het op is ga ik weer!
Nu is geur iets waar ik makkelijk door te verleiden ben, of absoluut op zou kunnen afknappen. Dat is niet heel vreemd, grote kans namelijk dat dit ook voor jou geldt. Alleen de vraag die ik mezelf stel na deze ervaring is ‘hoe verleid ik mijn klanten met een brilmontuur’. Die kun je niet ruiken, wel voelen en opzetten lijkt me in dit geval het meest zinvolle. Maar zit de verleiding dan in je spiegelbeeld, ofwel verleid je dan eigenlijk jezelf? Of zit de verleiding in de manier hoe je aangesproken wordt in de winkel, is iedere verkoper (of verkoopster voor de liefhebbers) dan een verleider? Of is het ‘the full package’? De manier van aanpak, het eerste contact, de toon, de outfit, de juiste bril aangeven, het interieur, de geur, de temperatuur, uiteraard de muziek, etcetera en enzovoort. Ik vergeet vast nog iets, vul jij me alsjeblieft aan.
Maar sjonge hé! Als ik mijn klanten wil verleiden is het dan niet veel gemakkelijker om een zeepwinkel te hebben?
Wat een leuk stukje, Diana. En wat een gepassioneerde EN slimme ‘zeep ondernemer’! Ik denk dat de ’truc’ is buiten je (brillen)winkel te denken. Jij en je winkel zijn nog steeds een beetje een te goed bewaard geheim. 😉 Maar daarom blog je waarschijnlijk ook – om de horizon te verbreden, zodat meer mensen je BUITEN de winkel zien (vandaar ook je beletterde Fiat 500).
Maar die vlieger gaat natuurlijk ook letterlijk op. Stel je voor dat je winkelcentra in je regio afgaat, met een collectie (zonne)brillen en een paar mooie spiegels en dat je met collega’s en/of andere vrijwilligers druk aan ’t ‘passen’ slaat. Geheid dat mensen nieuwsgierig worden – wat is daar aan de hand? En voordat ze het weten staan die mensen zelf te passen en dan willen ze jouw bijzondere manier van doen meer ervaren, dus nemen ze graag de moeite om naar je winkel te komen om de rest van de collectie te zien.
Het is maar 1 idee van ‘buiten de muren van je winkel denken’. Verkooptruc? Tuurlijk. Maar jij maakt het wel ECHT waar en jij wilt ECHT mensen mooier maken en zich beter laten voelen. Net als die zeepverkoopster.
Sonja, wat heb jij toch super ideeën. Bedankt voor je reactie!