“Mevrouwtje, het zit tussen uw oren, die bril is heus goed gemaakt!”
Natuurlijk zegt de verkoper dit niet. Die zegt meer zoiets als:
“Mevrouw Klaassen, u moet even wennen aan uw nieuwe brilsterkte.”
Afgelopen week moest ik opnieuw ontdekken hoe belangrijk het is een juiste verwachting te schetsen bij de aankoop van een nieuwe bril. Hoe anders kijken de nieuwe glazen als de klant de bril op komt halen? Wat zal even vreemd zijn? En hoe lang gaat dat duren?
Is 6 maanden wennen aan een bril normaal?
“Nee, natuurlijk niet!” roep ik dan vol overtuiging. Maar als ik dat een klant niet vertel bij de aankoop van zijn allereerste bril, hoe moet hij dat dan weten?
Veel opticiens geven kijkgarantie. Zo ook bij mij in de winkel. Dat houdt in dat de bril moet voldoen aan een reëel geschetste verwachting. Soms zijn de kijkwensen van de klant groter dan de bril zal waarmaken. Dat kan te maken hebben met de kwaliteit van het kijkvermogen. Of met de optische onvolkomenheden van een brillenglas.
Kijkgarantie geven is niet briljant. De juiste verwachting schetsen wel.
Een nieuwe bril kan soms even ‘anders kijken’. Afhankelijk van de veranderingen in de glazen. Qua sterkte, maar ook qua type glas. Soms kost het even tijd voor de hersenen om het nieuwe beeld, of de nieuwe scherpte, als comfortabel te ervaren.
Kijk garantie TIP: nieuwe bril moet ‘gewend’ zijn binnen 2 maanden.
Een opticien wil graag dat je goed kijkt met je nieuwe bril. Is dat niet het geval, neem binnen 2 weken contact met hem of haar op. Overleg wat te doen. Soms is het een kwestie van de bril anders op het gezicht stellen. Hoger, lager, ronder, schuiner. Andere keer is het misschien nog eens uitleggen wat je mag verwachten. Het kan ook zijn dat een heel andere kijkoplossing beter zou werken.
“Geen bericht is goed bericht.”
Het is duidelijk dat deze uitspraak niet opgaat in mijn optiek.
Kijkgarantie of niet, de verwachtingen moeten glashelder zijn.