Een lichtgevend hesje met daarin een agent gehesen seint dat je vaart moet minderen en rechts op het parkeerterrein mag aansluiten in de rij, nog 5 auto’s voor je, het kan even duren. De voorste 2 hebben hun raampje al naar beneden, ernaast staat nog zo’n geel/groen reflecterende diender. Alcoholcontrole, dat had je al gesnapt.
Maar je maakt je niet druk, want jij hebt het keurig bij een colaatje gehouden.
Hier houdt mijn droombeeld niet op, ik fantaseer verder: Je hebt de blaastest goed doorstaan, nu mag je om de hoek even je auto parkeren en uitstappen. Daar sta ik je op te wachten en al zijn we in de openlucht, er is een soort van ‘oogmeetruimte’ ingericht. Het doet bijna futuristisch aan. Heldere lampen hangen aan een onzichtbaar plafond en terwijl een nachtelijke briesje door de ‘kamer’ waait neem je plaats op de grote rechte stoel. Inmiddels begin je je toch een beetje ongemakkelijk te voelen als je op 6 meter een letterkaart ziet hangen.
Het zweet breekt je uit als ik zeg: Dek even met je linkerhand je linkeroog af.
Je ging een avondje uit. Zien en gezien worden, daar draaide het om op dit feestje. Je bril heb je thuisgelaten, logisch, zonder ben je tenslotte veel leuker. Dat vind je zelf. Net zoals je nu zelf vindt dat het een oerstom idee was.
Want jij ziet eigenlijk niet goed genoeg om te mogen autorijden zonder bril!
Het is de realiteit. Veel mensen zien zonder bril of contactlenzen niet genoeg om te mogen autorijden. Nu hoef je in Nederland maar een gezichtsscherpte van 50% te hebben om te mogen rijden. Maar vraag Bert van Marwijk hoeveel het reactievermogen afneemt van zijn voetballers bij een gezichtsscherpte van 50% en je vraagt je vervolgens af hoe dat in hemelsnaam moet zijn op een vierbaans autosnelweg met 120km/u.
Ik zal niet veel verder gaan, maar nu heb ik het nog niet eens over een reservebril als je je contactlenzen een keer niet in kan of wanneer je bril kapot is. Je baas ziet je aankomen: sorry, gaat niet lukken vandaag om te komen hoor, m’n bril is stuk.
Het is een kwestie van logisch nadenken, als je schoenen stuk zijn ga je ook niet op je blote voeten naar je werk.
Dromen zijn bedrog, maar het verhaal is duidelijk hoop ik. Ik pleit voor strengere controle van de gezichtsscherpte op de weg en niet pas vanaf 70 jaar. Wat mij betreft minimaal elke 5 jaar een oogkeuring vanaf het moment dat je je rijbewijs haalt.
En laat de politie bij een aanrijding niet alleen een blaastest afnemen, maar ook een ogentest!
Hoi Diana,
Wat een ongelooflijk leuke site heb jij en mijn complimenten voor je blogs! Fantastisch om te lezen! Ik ben net zelf een nieuwe uitdaging aangegaan binnen de optiek en ben me aan het onderdompelen in deze nieuwe wereld, vandaar dat ik je tegenkwam.
Ik vind dat je een punt hebt met bovenstaande column en ik pleit er eigenlijk voor om hier een ludieke actie mee op poten te zetten…
Bedankt voor je fijne en verfrissende blik!
Mvg, Ilja Schutzmann
Dank je wel voor je enthousiaste reactie, Ilja. Het is leuk (en lief) de support die dit blog krijgt van vakgenoten.
Ik ben benieuwd naar je ludieke actie.
Heldere groet!