Ben jij op zoek naar een nieuwe bril en zie je door de bomen het bos niet meer? Laat je dan helpen door een vakvrouw of vakman. Zo’n toegewijde enthousiasteling die denkt 馃檪 een bril voor jou uit te kunnen zoeken. Die jou monturen aanreikt waarvan je denkt ‘dat staat me 茅cht niet’ of ‘die kleur draag ik nooit’.
Je gaat maar door met passen en je kan niet geloven dat j贸uw mooiste bril al voorbij gekomen is en voor je op tafel ligt. Maar het gaat heel vaak zo, je kan 36 brillen passen en toch wordt het die eerste bril.
Afgelopen week was er weer zo’n leuke vrouw bij mij voor een montuuradvies.
Ook al zijn haar brillenglazen nog maar 2 jaar oud, ze gaat echt fijner lezen met 0,50 dioptrie sterker. Lezen doet ze veel voor haar werk, maar ook thuis lekkere no-nonsense romans om even uit haar hoofd te gaan. Heel herkenbaar.
Eigenlijk is ze haar huidige montuur nog helemaal niet zat. Ze vertelt me dan ook dat het een hele uitdaging wordt om die te overtreffen. Laat ik nou van dat soort uitdagingen heel erg genieten!
“Bij de eerste bril die ik haar aanreik is het dan ook ‘oh nee!’. Een veel gehoorde reactie, want er is tijd nodig om even los te weken van je vertrouwde spiegelbeeld.”
Wanneer ik uitleg waarom ik specifiek deze bril voor haar pak ‘koop’ ik tijd om haar focus weg te halen bij het oude vertrouwde. Zo laat ik haar zien wat mooi is aan dit montuur en passend bij haar gezicht.
Als ze zelf ook ziet waarom de bril goed past in haar gezicht verandert haar harde NEE naar ‘oh, zo had ik het niet bekeken’. Vervolgens blijft de bril op tafel liggen om later in het proces nog eens op te zetten.
De 2e en 3e bril gaat bijna op dezelfde manier. Als dan het 4e montuur gepast wordt is het ineens van ‘oh nee, dan zijn die eerste 3 veel mooier’. Op dat moment kunnen we al stoppen, toch druist dat tegen het gevoel in van de klant.
Je kan niet geloven dat j贸uw mooiste bril al gepast is en op tafel ligt. Je kan 36 brillen passen en toch wordt het vaak die eerste bril. Of de 2e of 3e. Maar zelden de 15e of 36e.
Wanneer er 3 of 4 goede brillen op tafel liggen als mogelijke opties, ben je er eigenlijk al. Maar moet je nog een aantal brillen passen om niet alleen met je hoofd te weten dat je de juiste hebt gevonden, maar ook met je gevoel. Heel belangrijk.
Uiteindelijk is mijn klant blij verrast met haar eindkeuze. Het werd de 2e bril die ze opzette en nee ze heeft er geen 36 gepast. Ze had het thuis al tegen haar man gezegd ‘Bij Diana wordt het toch wel weer de 1e of de 2e’ en zo ging het.