En met deze titel bedoel ik niet dat je moet doorgaan over die kopjes op het aanrecht i.p.v. in de vaatwasser, steeds weer die fles cola naast de salontafel of de dop niet op de tandpasta terugdoen. Want daarop doorgaan heeft helemaal geen zin!
Ik heb het over doorgaan waar jouw collega’s ophouden met het verstrekken van informatie, hulp, advies en oplossingen. Enkele voorbeelden zoals jij het nooit zou doen:
Mag ik even rondkijken? Natuurlijk.
Verkoopt u het merk X? Jazeker, ze hangen daar.
Is deze vloeistof goed voor mijn lenzen? Als je zachte draagt wel.
Dit is niet de manier om klanten, eventuele kopers, te laten weten dat jij verstand van zaken hebt. Voor actieve internetsnuffelaars ben jij geen toevoeging. Voor shoppers, die willen ontdekken of jij wel de leukste en/of de beste bent, scoor je geen punten. Jij moet verder gaan, doorgaan, niet ophouden.
Tijd voor Duracell batterijen!
Een mooi voorbeeld deed zich voor afgelopen donderdag in mijn winkel. Na het maken van netvliesfoto’s (vanwege diabetes) lopen mevrouw en meneer Suiker richting de uitgang. Ze worden staande gehouden door een mooie bril die in een vakje ligt te schitteren. Natuurlijk wil hij hem even passen. Als ik de bril aangeef maakt meneer Suiker nog een terloopse opmerking. Hij vindt het zo vervelend dat zijn brillenglazen zo vaak gepoetst moeten worden. Terwijl ik de bril weer aanpak en ze al bijna op de deurmat staan, zie ik nog net kans om hem te adviseren in het onderhoud van zijn glazen. De pas wordt ingehouden en 4 oren zijn gespitst. Mijn advies sluit ik af met het weggeven van een brillenspray en een poetsdoekje.
Die 2 dingen én mijn advies zijn een investering voor de toekomst!
Natuurlijk kun je volstaan met alleen antwoord geven op de vraag die gesteld wordt. Of alleen instemmend knikken als het niet eens een vraag is. Maar wat maakt jou dan anders, opvallend, onderscheidend, gewild of gehoord?
Doorgaan waar de ander ophoudt maakt je werk zoveel leuker. Een stel Duracell batterijen in je …. (sorry) en het gaat dan ook zonder moeite.
Je zult ervoor beloond worden!
Heus, het gebeurt natuurlijk niet elke dag, maar die bewuste middag kwamen mevrouw en meneer Suiker alweer terug. Jij mag zeggen wat doorslaggevend was, de uitstraling van de bril of mijn briljante onderhoudsadvies. 😉