In het kader van ‘zelfontwikkeling op je 37ste’ ben ik afgelopen weekend naar het Dordrechts museum geweest. Want, sorry pap en mam, het bezoeken van een museum voor de vorming van de jonge geest, heb ik niet echt meegekregen. Alhoewel, het kroonjuwelen museum in Noorwegen, dat kan ik me nog wel herinneren. Verder niet vrees ik. Eigenlijk ben ik daar niet eens zo rouwig om. Nu kan ik het beter waarderen, niet toen ik 13 was, en ga ik dus ook vrijwillig.
Natuurlijk loop ik in het museum niet bomvol vooroordelen.
Geitenwollensokken, rode ANWB windjacks en multifunctionele rugzaktoeristen verban ik uit mijn gedachten. Ik ben hier voor mezelf tenslotte. Met mijn handen op de rug blijf ik op gepaste afstand van elk schilderij, schets of videobeeld. Want als je te dichtbij komt, wordt je op de schouder getikt door de meneer in het donkere uniform en vriendelijk verzocht meer ruimte te laten tussen jou en het kunstwerk.
Maar de afstand is nu juist het probleem voor een multifocaal drager.
Deze mensen kan je niet veroordelen omdat ze hautain, met hun neus in de wind, van schilderij naar schilderij gaan. Zo lopen ze niet vanwege minachting, een stijve nek of een kriebelende koltrui. Het komt door het verloop in hun glazen!
Een multifocaal glas dwingt je om te kijken door een bepaald gedeelte van het glas. Afhankelijk op welke afstand je op dat moment kijkt.
Loop je in het museum, dan overzie je het schilderij prachtig op ruime afstand door het bovenste gedeelte van het glas. Wil je details beter bekijken, dan kom je dichterbij en gaat automatisch je neus omhoog. Want een schilderij hangt op ooghoogte, of soms zelfs hoger. Terwijl het sterkere deel voor korte afstanden juist onderin het glas zit.
Goede kwaliteit multifocale glazen maken verschil.
Snellere gewenning, breder kijkgebied, optisch zuiverder, minder schitteringen, het is allemaal te kiezen op het gebied van multifocale glazen voor meer kijkcomfort. Niet iedereen kijkt ook op dezelfde manier. Daarom, een persoonlijk kijkadvies mag je verwachten van een kundig opticien.
Maar in het museum is iedere multifocaaldrager gelijk aan elkaar. Kin omhoog, neus in de wind. Maar denk erom, wel op gepaste afstand blijven.
PS vraag je opticien of optometrist eens naar een oog- en kijkanalyse.